Sophiahemmet
Utbildning på Sophiahemmet Högskola

Lyssna och fråga – vägen till god cancervård

Forskning, Nov 7, 2024

Genom att lyssna och ställa frågor till patienter som fått en cancerdiagnos undviks missförstånd och vården blir bättre. Ny forskning från Sophiahemmet Högskola visar att personcentrerad vård är vägen framåt.

Sedan 2010 ska alla patienter som drabbats av cancer ha tillgång till en kontaktsjuksköterska. Varför?
– Det är viktigt att patientens egna behov styr och den information och stöd som kontaktsjuksköterskan ger anpassas till patienternas förutsättningar, konstaterar Sophiahemmet Högskolas doktorand Bodil Westman, som nu lägger fram sin avhandling om hur patienter med cancer uppfattar sin delaktighet i vården.

Varför är det viktigt?
– Tidigare forskning visar att patienter med cancer inte känner sig delaktiga i den utsträckning de önskar. Patienter behöver förstå hur och varför en behandling ges och vilka symtom och biverkningar som kan uppstå. Det är därför viktigt att de berättar för kontaktsjuksköterskan om biverkningarna så att vården kan hjälpa till att förebygga och lindra besvären. Om informationen inte anpassas till patientens förutsättningar finns risk för missförstånd och att patienter inte följer de behandlingsråd de får, eller inte vet vad de ska göra om de får biverkningar.

Hur har du lagt upp din forskning?
– Dels med enkäter till patienter som fått cancerdiagnos i bland annat huvud, hals eller i de övre matsmältningsorganen. Dels genom att jämföra hur patienter och deras kontaktsjuksköterska efter det första mötet inför cancerbehandlingen skattade patientens möjlighet till delaktighet.

Vad har du kommit fram till?
– Att patienternas upplevda möjlighet till delaktighet varierar. De som har mindre kunskap och känner mindre tilltro till sin egen förmåga upplever att de inte har möjlighet eller är bekväma med att ställa frågor när det är något de inte förstår. De känner heller inte alltid till att den information de får är till hjälp.

Något som överraskade dig?
– Ibland skiljer sig patientens och kontaktsjuksköterskans beskrivning av vad de har pratat om vid mötet inför behandlingsstart. Trots att patienter och kontaktsjuksköterskor inte hade samma bild av vad man pratade om så var patienterna ändå nöjda med samtalet.

Hur kommer resultatet från din forskning att användas?
– Det kommer spridas till kontaktsjuksköterskor både regionalt och nationellt, liksom till företrädare för patientföreningar. Jag kommer också att föreläsa vid utbildningsdagar och i kontaktsjuksköterskeutbildningen.

Hur kommer det patienterna till godo?
– Genom att cancervården, och kontaktsjuksköterskan i synnerhet, får ökad kunskap om vikten av att ge en personcentrerad vård. Att vården kan ge rätt stöd och information genom att ta reda på vad patienten redan vet och kan.

Läs mer om Bodil Westman
Läs mer om forskning vid Sophiahemmet Högskola