Sophiahemmet
Sophia Direkt

”Pappa träffade en läkare som verkligen lyssnade”

Sjukvård, Aug 31, 2021

När Katrins pappa inte fick den vård han förväntade sig blev den digitala tjänsten Sophia Direkt och en plats på Sophiahemmets vårdavdelning en lösning.

”Min 87-årige pappa ramlade och blev inlagd på ett sjukhus i Stockholm. Där blev det inte bra. Han fick inte den rehab han behövde, upplevde att personalen var oengagerad och maten var inte anpassad för geriatriska behov. Pappa ville verkligen inte vara kvar där och vi behövde hitta ett bättre alternativ för honom.

Min bror och jag satte oss ner och googlade på ”privat vård” och då hittade vi Sophia Direkt. Jag loggade in med mitt BankID och förklarade i chatten att det var min pappa det gällde. En sköterska svarade direkt, ställde några kompletterande frågor och bad att få återkomma när hon pratat med en läkare.

Det här var en torsdag, och redan på måndagen fick pappa komma in på Sophiahemmets vårdavdelning. Där fick han träffa en läkare som verkligen tog sig tid att lyssna. Han gjorde upp en vårdplan som bland annat innehöll rehabträning och olika undersökningar. Både pappa och jag kände oss värdigt bemötta.

Pappa stannade på vårdavdelningen en vecka. Under tiden kunde hans läkare dessutom förmedla kontakt med vård- och omsorgsboendet Silver Life i Nacka, och pappa kunde flytta dit direkt efter vistelsen på Sophiahemmet. Han tycker att han är på rätt plats nu, och jag och min bror är glada att det kunde lösa sig så bra via Sophia Direkt.”

Fakta
Den digitala tjänsten Sophia Direkt vänder sig till patienter som vill betala själv för sin vård. För att använda tjänsten, som kan nås dygnet runt, behövs svenskt BankID.

I ett första skede ingår tjänsterna:

  • Boka privat läkarbesök
  • Hälsoundersökning
  • Intyg
  • Privat vårdplats

Läs mer om Sophia Direkt: www.sophiadirekt.se

Text: Inger Sundelin
Foto: Therese Asplund