Sophiahemmet
Sophia Direkt

”Smidig tjänst och bra bemötande”

Sjukvård, Jun 24, 2021

Den digitala tjänsten Sophia Direkt blev lösningen för 74-årige Lars Berggren när han behövde ett läkarintyg för förnyat körkort och vårdcentralen inte kunde ta emot honom.

”Eftersom jag har diabetes typ-2 måste jag förnya mitt körkort vart femte år. I våras var det dags igen och jag vände mig till vårdcentralen för att få ett läkarintyg som visar att jag kan fortsätta köra bil. Men pandemin satte stopp. Det visade sig att varken min vanliga vårdcentral eller någon annan ville ta emot mig.

Genom en bekant till min fru fick jag höra talas om Sophiahemmets digitala tjänst Sophia Direkt och att jag kunde få hjälp med intyget där.

Jag gick in på webbplatsen, bokade en tid och redan efter några dagar fick jag träffa en läkare och en sjuksköterska på Hälsocentralen Sophiahemmet. Allt såg bra ut, och efter en dryg vecka kom intyget hem i min brevlåda.

Själva bokningen var enkel och smidig utan krångel. Jag loggade bara in med mobilt BankID och klickade mig fram. Jag är mer än nöjd med läkarbesöket, blev väldigt bra bemött och kommer absolut använda mig av Sophia Direkt fler gånger.”

Fakta
Den digitala tjänsten Sophia Direkt vänder sig till patienter som vill betala själv för sin vård. För att använda tjänsten, som kan nås dygnet runt, behövs svenskt BankID.

I ett första skede ingår tjänsterna:

  • Boka privat läkarbesök
  • Hälsoundersökning
  • Intyg
  • Privat vårdplats

Läs mer om Sophia Direkt

Text: Inger Sundelin
Foto: David Bicho