Sophiahemmet
Innovation, kvalitet och utveckling

Digital e-tjänst höjer säkerheten

Sjukvård, Mar 21, 2019

Säker överföring och garanterad sekretess är två viktiga ingredienser när Sophiahemmet utvecklar en portal för digital ärendehantering. Först ut är en tjänst där patienter kan lämna klagomål och synpunkter.

Vid årsskiftet infördes nya bestämmelser för hur vården ska hantera klagomål och synpunkter från patienter och närstående. Bland annat skärptes kraven på säkerhet och skydd av personuppgifter. När detta trädde i kraft hade Sophiahemmet redan en digital portal på plats. Här kan patienter på ett säkert sätt lämna synpunkter till en mottagning eller direkt till sjukhusets chefläkare.

– Vi har förstått att vi ligger i framkant på det här området jämfört med många andra vårdgivare, säger Ragnar Sethson, som är CIO, Chief Information Officer, på Sophiahemmet och varit med för att ta fram e-tjänsten.

Skyddade uppgifter

Genom att patienterna loggar in på portalen med mobilt BankID kan Sophiahemmet säkerställa att alla uppgifter är skyddade och enbart hanteras av personer med rätt behörighet. Patienten kan hela tiden följa hur det egna ärendet hanteras och får ett meddelande via mejl eller sms när något ändrats. Noteringen säger endast att något har ändrats, för att kunna ta del av de nya uppgifterna krävs att patienten loggar in på portalen.

– Hanteringen av känsliga uppgifter och personuppgifter kan nu ske på ett säkert sätt. Eftersom vi inom sjukvården inte får skicka känslig information, som exempelvis journaluppgifter, via mejl har vi varit hänvisade till fax eller telefonsamtal. Nu kan vi skicka informationen i krypterad form och vara säkra på att den når rätt mottagare, förklarar Ragnar Sethson.

Fler tjänster på gång

E-tjänsten för klagomål och synpunkter är bara en av många funktioner i Sophiahemmets digitala portal. I dag finns ett tjugotal e-tjänster i gång – bland annat för studenter och vårdgivare och fler tjänster kommer att läggas till allteftersom behoven uppstår.

Text: Inger Sundelin